Computer RGB en Studio RGB

Hier staan hulpprogramma's en overige zaken ter aanvulling bij het videobewerken
Gesloten
3POINT
Moderator

Computer RGB en Studio RGB

Bericht door 3POINT »

Wist je dat de kleuren van je video in het previewvenster van Vegas altijd iets minder sprankelend uitzien dan op een TVscherm en dat je daaraan iets kunt doen?

Het is je misschien al eens eerder opgevallen dat de kleuren van je video in het previevenster van Vegas anders ogen dan wanneer je dezelfde video op je TVscherm ziet. Dit komt, eenvoudig gezegd, omdat een TVscherm en een computerscherm anders omgaan met de helderheid/luminantie van een videosignaal. De luminantie kan een waarde aannemen tussen 0 (zwart) en 255 (wit) op een PCscherm. Op een TVscherm kunnen echter slechts helderheden met een waarde tussen 16 (zwart) en 235 (wit) weergegeven worden. Alles wat buiten deze waarden ligt (0-16) en (235-255) wordt op een TVscherm ook als zwart en wit weergegeven, in tegenstelling tot een PCscherm waarbij deze waarden als grijswaarden worden weergegeven.
Je kunt dit zelf gemakkelijk controleren door dit testbeeld
Image2.jpg
(waarvan je het origineel op deze site kunt downloaden) op de tijdlijn van Vegas zet en dit dan met je favoriete codec rendert en het vervolgens op je TVscherm bekijkt. Je zult dan constateren dat wat op de testchart donkergrijs en lichtgrijs oogt (de waarden 0-16 en 235-255) op je TV perfect zwart en wit is en ook de kleuren ogen krachtiger. (zie onderstaand testbeeld zoals het er op je TVscherm uitziet).
Image1.jpg
Dit verschil wordt ook wel Computer RGB en Studio RGB genoemd.

Wil je in de preview van Vegas de kleuren beoordelen zoals deze later op een TVscherm getoond worden, dan heeft Vegas hiervoor twee hulpmiddelen, nml het Levels filter Studio RGB to Computer RGB, wanneer je dit wilt beoordelen in het gewone previewvenster. Hiertoe sleep je deze filter gewoon vanuit de effectenmap naar het previewvenster, deze filter wordt dan op de hele montage toegepast (dus op alle videosporen).
Image 3.jpg

Of de Use color management optie wanneer je de preview beoordeelt op een extern scherm. Deze kun je slechts instellen (via Preferences) wanneer ook daadwerkelijk een externe monitor is aangesloten.
Image 4.jpg

Deze opties geven een beduidend contrastrijker beeld van je video in je preview, zoals je dat nml gewend bent van je TV.

LET WEL:bij het toepassen van het Levels filter, moet je deze weer UITZETTEN wanneer je je montage gaat RENDEREN (behalve als je rendert naar WMV).

Ook is deze optie handig om vooraf fouten bij grafische animaties te ontdekken. Zo heb ik een tijd geleden een animatie gemaakt van een zich openend fotoalbum waarbij zich enkele wit omrande fotos op een lichtgrijze pagina bevinden. Bij het afspelen op mijn TV waren deze witte randen verdwenen omdat de lichtgrijze pagina ook op de TV als wit weergegeven wordt. Had ik het Levels filter tijdens de montage toegepast dan had ik dit tijdens de montage al kunnen zien, dat deze kleurencombinatie voor een TV niet goed is.

Nawoord: Volgens mij is het WMV formaat de enigste codec die het volledige bereik 0-255 rendert, hierdoor ogen met Vegas gemaakte montages gerenderd naar WMV op je PCscherm fletser dan wanneer je bv naar AVCHD mp4 rendert. Pas ik echter het Levels filter toe op een montage en render dit met het default WMV template naar WMV krijg ik een videobestand dat in scherpte/kleur en kwaliteit niet onder doet voor AVCHD mp4, waarbij de bestandsgrootte van WMV tov AVCHD mp4 zelfs kleiner is (afhankelijk van het onderwerp zelfs tot 4 maal minder). Ik vraag mij inmiddels af waar die hoofdletter A van Advanced bij AVCHD wel voor staat!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VPro365+Vegasaur, VMSP17, PD365
Hardware: i9 10900k,32GB,RTX2080super
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Gesloten